9 SØVNTIPS


I dag ønsker jeg å dele noen tips som gjelder søvn. Jeg har selv slitt med døgnrytmen en god stund, mest fordi jeg selv er ansvarlig for min egen timeplan, i tillegg til at jeg trenger en god del søvn. Jeg var heller ikke så flink med å sove riktig antall timer tidligere, men dette er noe jeg jobber med å få i orden en gang for alle. Jeg skriver dette innlegget også litt for min egen del, fordi jeg synes det er veldig greit å ha det svart på hvitt. Jeg håper noen andre også kanskje kan bli inspirert til å få orden på døgnrytmen sin eller få bedre søvn!

 

MORGENRUTINE

Det er godt å ha noe å glede seg til når man står opp! Morgenen er mye bedre om man har litt god tid, og ikke trenger å bruke de 15 minuttene man har på morgenen til å løpe rundt for å ordne seg og komme seg ut av huset. Om du ønsker å ha tid til å lage kaffe, en god dusj, favoritt-serien, sminke, blogging, en god frokost eller uansett hva det måtte være, så er det verdt det å stå opp litt ekstra tidlig for å rekke det. Hvis man alltid har noe å se frem til på morgenen, vil det være lettere å stå opp.

HA TING KLART

Hvis klærne er lagt frem, sekken pakket og eventuelt matpakke laget, så er det mye mer tid til andre ting på morgenen. Å pakke på morgenen synes jeg som oftest blir stressende, og det kan ofte ende med at noe blir glemt.

HA EN JEVN DØGNRYTME

Det er mye lettere å stå opp hvis man står opp og legger seg til lik tid hver dag. Det kan være vanskelig å følge helt slavisk alltid, men det kan være lurt og stort sett gjøre det. Kroppen vender seg over tid til å stå opp tidlig, om den har fått nok søvn. Det er spesielt vanskelig å følge denne i helgene, men tenk alt man får tid til om man står opp tidlig! 

SOV RIKTIG ANTALL TIMER

Tenåringer trenger ca 9 timer søvn, mens voksne trenger 7-8 timer. Selv om jeg er ute av tenårene, føler jeg at jeg fortsatt trenger litt ekstra søvn, og målsetter meg å sove ca 9 timer. Det er altså individuelle forskjeller, noen klarer seg også med mindre enn 7 timer søvn. Man bør prøve og legge seg for eksempel 23.00, stå opp 07.00 en stund, å se om man enten er for trøtt i løpet av dagen, eller om man sliter med å sovne igjen, og tilpasse deretter. Det er viktig å finne ut hva som passer for deg. :-)


SOVEROMMET

På soverommet og i sengen spesielt, bør man helst ikke oppholde seg i løpet av dagen. Dette gjelder spesielt da om man sliter med å sove på kvelden. Hvis soverommet ikke blir brukt i løpet av dagen, er det lettere å sove når man først kommer seg i sengen. I tillegg bør det helst være mørkt når en skal sove, enten om det er mørkt, eller at man har noen lystette gardiner.

KVELDSRUTINE

På kvelden før man skal sove er det forskjellige måter å roe seg ned på. Et punkt jeg selv ikke er så flink på er kanskje dette, og det med å legge vekk skjermer i god tid før jeg skal sove. Kanskje duse ned lysene, drikke litt te, og roe ned mot kvelden. Kanskje blir du trøtt av å lese en bok like før sengetid?


LYS

På morgenen synes jeg det er så mye lettere å stå opp, hvis det er lyst. Jeg liker best å ligge med gardinene åpne, hvis det er mørkt når jeg sover, og ikke det blir lyst før morgenen når jeg skal opp. Eventuelt om gardinene er lukket, så hjelper det å åpne de for å få inn lys så man våkner.

FYSISK AKTIVITET

Ved å bevege seg i løpet av dagen, gjerne i form av moderat til høy intensitet trening, så hjelper det på søvnen. Allikevel så er alt bedre enn ingenting, så en gåtur kan også hjelpe. Det anbefales ikke å trene rett før man legger seg, siden man da kan bli oppspilt og at det da har motsatt effekt.




APPEN SLEEP CYCLE 

Dette er en gratis app, som fungerer fint til å hjelpe til med søvnprosessen. Den kan brukes som vekkeklokke, og har en veldig god funksjon. Setter man kl 07.00 som tipspunkt, kan man stille inn hvor lang tid før man kan bli vekt. La oss si at man setter en periode på 15 minutter, da vil appen vekke deg en gang mellom 06.45 og 07.00. Det fine med appen er at den ligger ved siden av hodeputen, og registrerer søvnen din gjennom natten. Den klarer å vekke deg i løpet av de 15 minuttene hvor det er enklest for deg å våkne. Denne synes jeg har fungert kjempe bra! I tillegg holder den oversikt på hvor mange timer du sover i løpet av natten. Den anbefales! :-)

Synes du tipsene var nyttige?

Følg meg gjerne på facebook her, instagram her

#blogg #onsdag #tips #søvn #hverdag #søvntips

32 kommentarer

Tonje Gilje

20.01.2016 kl.18:49

Åå så fint innlegg <3 Det var utrolig kjekt å lese!

AnneAndersen

20.01.2016 kl.18:52

Gode tips! :)

Amalie Marie Nygård

20.01.2016 kl.19:00

Så nyttige tips :)

carrro

20.01.2016 kl.19:07

Takk for fine tips <3

Rebecca Sætre

20.01.2016 kl.19:22

Heldigvis sliter jeg ikke med å sove, men gode tips til den som trenger de!

Line

20.01.2016 kl.19:48

Fine tips:) selvom jeg er heldig som får sove nesten med en gang!:)

Therese Bråthen <3

20.01.2016 kl.20:01

Kjempe nyttige tips! :) Idag starter den nye døgn rytmen min, så det kan bli spennende :) Men kjenner jeg gleder meg veldig også!

Helena

20.01.2016 kl.20:02

Åh, takk for disse tipsene! Det trenger jeg virkelig, da jeg prøver å legge meg tidlig, og så ender jeg alltid opp med å ikke klare å sovne når jeg har lagt meg.. Så takk!:)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:26

Tonje Gilje: Så bra du likte det! :-D

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:26

AnneAndersen: Tusen takk! :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:26

Amalie Marie Nygård: Håper de er til nytte. :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:26

carrro: Så bra du likte dem! :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:45

Rebecca Sætre: Bra du ikke har noen problemer med å sove! Jeg synes tipsene hjelper meg, så jeg håper de er til nytte for noen. :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:46

Line: Så godt at du sover bra uten for mye styr! :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:46

Therese Bråthen: Så bra du likte dem! Jeg startet forrige uke, og det begynner å gå ganske greit nå. :-) Lykke til! :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.20:47

Helena: Håper tipsene hjelper, så du sovner lettere! :-)

marienilsen

20.01.2016 kl.21:11

Så mange gode tips! Jeg sliter med å sove om kvelden, så den siste tiden har jeg begynt å drikke kamillete, det fungerer faktisk veldig bra :)

Bianca SK

20.01.2016 kl.21:12

Disse tipsene var kjempebra, kommer absolutt til å prøve å bruke dem :) Ha en fin kveld!

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.21:15

marienilsen: Så bra! Det hørtes ut som et godt tips det og! :-)

Eline Nordli -

20.01.2016 kl.21:15

Bianca Skjærvø: Så bra du har nytte av dem, håper du får bedre søvn! Ha en fin kveld. :-)
Oi så spennende app! Tusen takk for flotte tips. Jeg har elendig søvnrytme for tiden og er liiivredd for at det skal gå skikkelig utover konkurranseoppkjøringen. Det er utrolig viktig med søvn for å få nok restitusjon, og ikke minst senke kortisonnivåene i kroppen som kommer av stress. Høye kortisonnivåer over til kan føre til en rekke hjerte og karsykdommer og hvem vil vel ha det? Håper du får en super kveld videre, så skal jeg lese meg en bok til kvelds. Har nettopp kjøpt meg to av Erik Bertrands bøker! Stor klem <3

Viktoria

21.01.2016 kl.03:16

Sliter selv med det å sovne på kvelden å har funnet ut at min beste måte å sovne på er å slå på noe gørrkjedlig på netflix uten lyd å nesten ikke noe lys på tlf!:) veldig fine tips du har ordnet, skal absolutt prøve ut denne appen du snakker om i innlegget!:) ha e fin natt videre!

Elise Kristiansen

21.01.2016 kl.09:12

Tusen takk for tips! Disse skal jeg huske på :D

Sølvi Birgitte Wærness

21.01.2016 kl.16:03

Kjempe fine tips! :) Jeg har gjort det til en vane at jeg sover når jeg kommer hjem fra jobb, begynner på jobb 6 om morgenen, å da jeg kommer hjem fra jobb i 11 tiden er jeg så trøtt at jeg må ha en powernap, men får sove på kvelden når jeg legger meg :)

Tina Christophersen

21.01.2016 kl.19:52

Gode tips! Mye her jeg må prøve selv, da jeg lider av skikkelig lakenskrekk hehe

Eline Nordli -

22.01.2016 kl.09:42

EliseFit: Så bra du likte tipsene! Håper du får døgnrytmen på plass i løpet av den kommende uken! :-) Har forresten lest at det letteste er å stille døgnet en og en time av gangen, at kroppen tilpasser seg best da. :-) Håper du får en fin dag!

Eline Nordli -

22.01.2016 kl.09:44

Viktoria: Hehe, det er jo noe som kan fungere det og! :-) Håper du får bruk for appen, jeg var i alle fall veldig positivt overrasket. Man må så klart ville stå opp, men den vekker deg på et tidspunkt hvor du er i minst dyp søvn.

Eline Nordli -

22.01.2016 kl.09:44

Elise Kristiansen: Så bra du likte dem! :-)

Kari

22.01.2016 kl.10:59

Herlige tips :) Skal nok teste ut noen av disse!

Eline Nordli -

22.01.2016 kl.11:10

Sølvi Birgitte Wærness: Så bra at du klarer å sovne igjen på kvelden, selv om du sover på dagen! :-)

Eline Nordli -

22.01.2016 kl.19:32

Tina Christophersen: Tusen takk! Så bra du likte dem. :-) Håper de hjelper deg!

Eline Nordli -

23.01.2016 kl.15:04

Kari: Så bra, håper de hjelper deg! :-)

Skriv en ny kommentar

Kjøp Dermaroller hos DermaSpa.no Kjøp Dermaroller hos DermaSpa.no

Billig webhotell og domene
hits